در طول تصفیه آب برج خنک کننده ، باید سه عامل اصلی کنترل شود:

– خوردگی لوله ها و واحدهای مبدل حرارتی

– scaling در لوله ها و (به طور عمده) در مبدل های حرارتی

– رشد میکروبی (باکتری ها ، جلبک ها)

این سه جنبه را نمی توان به طور جداگانه کنترل کرد. به عنوان مثال ، مقادیر پایین pH می تواند از scaling جلوگیری کند ، اما باعث افزایش خوردگی فلز می شود. با استفاده از تصفیه ازن ، تمام این جنبه ها می توانند بدون جمع شدن بیشتر مواد شیمیایی ، به صورت دسته جمعی کنترل شوند.

برجهای خنک کننده بخش نسبتاً جدیدی در کاربرد تصفیه ازن هستند. به همین ترتیب ، مزایای این فناوری هنوز توسط کاربران این بخش کشف می شود. مهمترین مزیت تصفیه آب با ازن نسبت به روش تصفیه آب شیمیایی سنتی در صرفه جویی در مصرف آب و انرژی است. کاهش استفاده مواد شیمیایی نیز مزایای هزینه را برای کاربر ایجاد می کند.

اولین مشکل برجهای خنک کننده آب ، ایجاد رشد بیولوژیکی و مواد معدنی است. این مشکلات بازده انتقال حرارت برجهای خنک کننده را کاهش می دهد. راه حل این مشکل در گذشته از طریق استفاده از مواد شیمیایی مانند کلر بوده است. در حالی که این یک راه حل مناسب برای این مشکل است ، مواد شیمیایی به سایر مشکلات منجر می شوند. به دلیل تبخیر آب در برج ، آب باقیمانده به میزان بالایی از غلظت شیمیایی و آلودگی می رسد. برای تنظیم این امر ، آب از سیستم خارج شده و با آب تازه جایگزین می شود. این آب خالی شده که می تواند دفع آن مشکل ساز باشد ، هزینه اضافی فاضلاب نیز  به وجود می آورد.

تصفیه ازن با کاهش بسیار زیاد هزینه های ثانویه و ملاحظات ، مشکل اصلی را حل می کند. ثابت شده است که ازن به دلیل داشتن یک اکسید کننده طبیعی قدرتمند ، باعث از بین رفتن  ویروس و باکتری های عفونی ، دارای خاصیت مثبت گندزدایی است. همچنین باعث کاهش میزان فاضلاب خروجی و هزینه واحد دفع آن با توجه به طبیعت سازگار با محیط زیست ازن می شود.

چرا از تصفیه ازن استفاده می کنیم؟

با اجرای تصفیه آب اوزوناسیون برای برجهای خنک کننده می توان سه نوع اصلی پس انداز را ایجاد کرد:

افزایش راندمان عملکرد خنک کننده (که باعث کاهش مصرف انرژی می شود).

کاهش میزان زیرآب- blowdown  (کاهش هزینه های آب جایگزین و تخلیه زباله های شیمیایی).

کاهش هزینه های نگهداری. هزینه های تعمیر و نگهداری برای سیستم های ازن جزئی هستند.

استفاده ناچیز از محصولات ضد عفونی کننده یا تولید محصولات ضد عفونی کننده فرعی

ضد عفونی کننده بسیار مؤثر

نیازی به استفاده از مواد شیمیایی خطرناک توسط کاربر نیست

خوردگی کم

دوستدار محیط زیست ، تسهیل رعایت مقررات

برای سایتهایی که دارای تأسیسات تصفیه آب و فاضلاب خود هستند ، برخی از مزایا در زیر ذکر شده است:

کاهش توان پمپاژ برای استخراج و انتقال آب از مخزن به تصفیه خانه به دلیل کاهش مصرف آب جایگزین

کاهش هزینه های شیمیایی ، تصفیه و نگهداری

کاهش قدرت پمپاژ برای انتقال blowdown  به تصفیه فاضلاب

کاهش قدرت پمپاژ برای انتقال آب از تصفیه آب تا مصرف کننده نهایی

کاهش هزینه های مجوز برای تخلیه آب تصفیه شده به محیط زیست

به طور کلی در یک سیستم صحیح نصب شده و عملیاتی ، تعداد باکتری ها با کمترین میزان تولید بیوفیلم روی سطوح مبدل حرارتی کاهش می یابد. کاهش تقاضای انرژی ، افزایش راندمان عملیاتی و کاهش تلاش برای تعمیر و نگهداری موجب صرفه جویی در هزینه و همچنین مزایای زیست محیطی و رعایت نظارتی بهبود یافته در رابطه با تخلیه فاضلاب می شود.

ازن با استفاده از اکسیداسیون ترکیبات ارگانیک و پارگی دیواره های سلولی ، به طور موثری میکروارگانیسم ها را غیرفعال و از بین می برد.

اثرات خوردگی یک نگرانی رایج در هنگام استفاده ازن است. اما ، به دلیل اینکه غلظت بسیار کمی لازم است و نیمه عمر کوتاه آن ، اثرات خورنده ازن کم است (خورندگی ازن برابر نیمی از خورندگی ناشی از تصفیه کلرینگ). علاوه بر این ، اثرات خوردگی ناشی از فعالیت میکروبیولوژیکی را به حداقل می رساند. همچنین ، ازن با تشکیل دادن یک فیلم منفعل  باعث پوشش و محافظت از سطح می شود و در نتیجه ، ازن محافظت در برابر خوردگی را افزایش می دهد.

در استفاده ازن باید فاكتورهای خاصی در نظر گرفته شود:

– کیفیت آب؛ آب تأمین شده برای برجهای خنک کننده که سخت یا دارای COD بالایی هستند ، برای تصفیه ازن کمتر مناسب است

– زمانی که ازن در سیستم باقی می ماند. نیمه عمر ازن معمولاً در برج خنک کننده کمتر از 10 دقیقه است. برای به دست آوردن غلظت باقیمانده ازن ، غلظت اولیه ازن کافی است.

– دمای آب خنک کننده. حلالیت ازن و نیمه عمر ازن در دمای خنک کننده بالاتر آب کاهش می یابد. معمولاً حد دمای خنک کننده آب 45 درجه سانتیگراد است.

– انتخاب مواد. موادی که یک برج خنک کننده از آن تشکیل شده است باید در برابرازن مقاوم باشد