کاربردهای ازن در تصفیه آب:

ازون در تصفیه آب آشامیدنی براي اهداف مختلفی استفاده می‌شود که عبارتند از:

− گندزدایی

-اکسیداسیون آلاینده‌های معدنی از جمله آهن، منگنز و سولفیدها؛

− اکسیداسیون ریز آلاینده‌های آلی از جمله ترکیبات مولد طعم و بو، آلاینده‌های فنلی و بعضی از آفت کش ها؛

− اکسیداسیون آلاینده‌های مولکول‌های بزرگ آلی از جمله حذف رنگ، افزایش قابلیـت تجزیه‌پذیری ترکیبـات آلی،

کنترل پیش سازهاي محصولات جانبی گندزداها و کاهش میزان کلر مورد نیاز آب.

 -گندزدایی:

ازن اکسیدکننده‌ای قوي است که قادر به گندزدایی در مـدت زمـان تمـاس و بـا غلظـت کـم تـر از تمـام گنـدزداهاي ضعیف‌تر، مانند کلر، دي اکسید کلر و منو کلرآمین می‌باشد. بااین‌حال ازن تنهـا می‌تواند به‌عنوان گنـدزداي اولیـه استفاده شود. به دلیل اینکه باقیمانده اي در شبکه توزیع آب از خود به‌جای نمی‌گذارد . بنـابراین بـراي داشـتن یـک سیستم گندزدایی کامل، ازن باید با گندزداهاي ثانویه مانند کلر، کلر آمین و دي اکسید کلر همراه باشد.

کسیداسیون آهن و منگنز :

ازن آهن و منگنز را اکسید می‌کند، آهن 2 ظرفیتی (فرو) را به آهن 3 ظرفیتـی (فریـک) و منگنـز 2 ظرفیتـی را بـه منگنز 4 ظرفیتی تبدیل می‌کند. مواد اکسیدشده به‌صورت هیدروکسید فریک و هیدروکسید منگنـز رسـوب می‌کنند . ترکیب دقیق شیمیایی رسوب به طبیعت آب، دما و pH بستگی دارد. همچنین ازن زنی بیش از اندازه روي آهن تأثیری نـدارد امـا منگنـز را دوباره حل کرده که باید در پایان فرایند به دي اکسید منگنز کاهیده شود (احیا شود)

-اکسیداسیون ترکیبات مولد طعم و بو :

ازن براي اکسید نمودن و از بین بردن ترکیبات مولد طعم و بو استفاده می‌شود، زیرا بسیاري از ایـن ترکیبـات بسـیار مقاوم در برابر اکسیداسیون هستند.

 –کنترل پیش ساز محصولات جانبی گندزداها:

بررسی اولیه روي اکسیداسیون پیش سازهای محصولات جانبی گندزدایی نشان می‌دهد کـه اثـرات ازن زنـی قبـل از کلرزنی وابسته به مکان (محل) و غیر قابل پیش بینی است. متغیرهاي کلیـدي کـه بـه نظـر می‌رسد اثـر ازن را تعیـین می‌کنند، میزان تزریق، pH ،قلیاییت و مهمتر از همه ماهیت مواد آلی است. در pHهاي پـایین ، تخریـب و از بـین رفـتن پیش­سازها توسط ازن بسیار موثر است. با این حال در pHهاي بالاتر از بعضی مقادیر بحرانی، ازن تأثیر کمتری داشـته و بعضی مواقع مقدار پیش­سازهاي محصولات جانبی کلرزنی را افزایش می‌دهد. براي بیشتر مواد هیومیک این pH بحرانـی 5/7 بوده که این مقدار یک سطح تقریبی است که در آن تجزیه ازن به رادیکال‌های آزاد هیدروکسیل به سـرعت افزایش‌یافته، درنتیجه میزان اکسیداسیون مواد آلی افزایش می‌یابد. بنابراین مشهود است که در pHهاي پایین‌تر (حـدود 6-7 ( که مولکول ازن نسبت به رادیکال آزاد هیدروکسید غالب است، محصولات جانبی اولیه پـیش سـاز تـري هالو متان از نظـر ماهیت متفاوت با محصولات جانبی ناشی از اکسیداسیون رادیکال­هاي آزاد هیدروکسیل در pHهاي بالاتر می‌باشد.

افزایش قلیاییت روي پتانسیل تشکیل تري هالو متان تأثیر مثبت دارد. به دلیـل ایـن کـه قلیاییـت، رادیکال‌های آزاد هیدروکسیل تشکیل‌شده در طی ازن زنی را جذب کرده، مولکول ازن را به‌عنوان تنها اکسیدکننده باقی می‌گذارد که تنها قادر به اکسید نمودن پیش­سازهاي آلی در مرتبه ای کمتـر از رادیکـال آزاد هیدروکسـیل اسـت .

افزایش زیست‌تخریب‌پذیری مواد آلی:

ازن می‌تواند در اکسیداسیون جزئی مواد آلی در آب و تبدیل آن‌ها به ترکیبات تجزیـه پذیرکـه از طریـق فیلتراسـیون بیولوژیکی قابل حذف هستند، مؤثر باشد. این اکسیداسیون جزئی، مواد آلی با وزن مولکولی کمتر را که به‌راحتی قابل‌ تجزیه زیستی هستند، افزایش می‌دهد. این افزایش در تجزیه‌پذیری زیستی کربن آلی در نتیجه سطوح متوسط تـا بـالاي ازن زنی اتفاق می­افتد. این سطوح ازن­زنی، در همان میزان تزریق‌های متعارف براي گندزدایی آب معمول است.

 –بهبود فرایندهاي انعقاد و فیلتراسیون:

ازن می‌تواند موجب افزایش بازده انعقاد و فیلتراسیون گردد. در تصفیه‌خانه‌های بزرگ، پیش ازن زنـی مؤثرتر از پیش‌کلرزنی در کاهش کدورت آب خروجی از فیلتر می‌باشد. اکسیداسیون ترکیبات آلـی و تولیـد بـه شکل‌های قطبـی تـر و اکسیداسیون یون‌های فلزي به کمپلکس‌های غیرمحلول، مانند کمپلکس‌های آهن فریک می‌تواند از جملـه دلایـل بهبـود فرایند انعقاد به وسیله ازن باشد.

قیمت ازن ژنراتور

قیمت ازن ژنراتور:

بسته به نوع دستگاه، کیفیت دستگاه، ابعاد دستگاه و توان تولید،‌ نوع مواد مصرفی در تولید قطعات، پوشش بدنه و در نهایت تولید عمر دستگاه و ضمانت آن متفاوت است. برای اطلاع از قیمت ازن ژنراتور و همچنین آگاهی از انواع مدل‌ها و ابعاد این دستگاه می‌توانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید. برای خرید ازن ژنراتور فاکتورهای متعددی تأثیرگذار است که با کسب اطلاع از این فاکتورها و مشاوره با متخصصان این حوزه می‌توانید خریداری اقتصادی‌تر و هدفمندتری داشته باشید.

صفحات مرتبط: ازن چیست، ازن ژنراتور،قیمت ازون ساز، بوبری

ازن ژنراتور استیل