گاز ازون به عنوان یک اکسیدان قوی مزایای بیشتری نسبت به روشهای سنتی نگهداری مواد غذایی دارد و جایگزین مناسبی برای حشره کش های سنتی است. از ازون میتوان جهت از بین بردن آفات ذخیره سازی، میکروارگانیسم ها و مایکوتوکسین ها(سموم قارچی) استفاده کرد. یکی از مزیت های مهم ازون تجزیه سریع باقی مانده ی آن به اکسیژن است بنابراین روی محصولات باقی نمی ماند. همین ویژگی آن را تبدیل به ماده ی ضدعفونی کننده ایمن می کند. در بخش کشاورزی، تولید و پخش و مصرف مواد غذایی، یک سامانه بعد از برداشت محصول را تشکیل می دهد.اتفاق ناخوشایندی که در این بین پیش می آید،تلفات دانه های غذایی است. عوامل مهمی که باعث ایجاد این مشکل می شوند عبارتند از: حشرات ، جوندگان ، پرندگان و…. که بیشترین صدمه توسط حشرات ایجاد میشود. حشرات نه تنها دانه ها را مصرف میکنند بلکه با فضولات و اجساد مرده ی خود نیز باعث ایجاد آلودگی می شوند. همچنین درنتیجه ی فعالیت های متابولیکی نیز رطوبت و گرمای ایجاد شده در سیستم ذخیره سازی دانه باعث رشد قارچها و در نهایت کاهش کیفیت دانه ها می شود.کشاورزان برای کنترل این آفت ها از آفت کش هایی مانند فسفین استفاده می کنند که تاثیرات منفی روی سلامت انسان و محیط زیست دارد. بنابراین استفاده از گاز ازون بعنوان ماده ی ضد عفونی کننده که کمترین تاثیر را بر کیفیت دانه دارد توصیه می شود. مطالعات نشان داده مرحله ی تخم مقاوم ترین مرحله ی چرخه زندگی حشرات می باشد که گاز ازون تاثیری روی آن ندارد و شفیره(حشره بالغ)حساس ترین مرحله است.اما با همه ی این اوصاف قرار گرفتن به مدت 24 ساعت در معرض 200میلی گرم برلیتر گاز ازون در عمق 5 سانتی متری هر دو نوع حشرات بالغ و نابالغ غیر فعال شدند.

اثر بخشی گاز ازون:غلظت+مدت زمان قرارگیری در برابر گاز ازون.البته استفاده از گاز ازون نباید از یک آستانه خاص فراتر رود، مطالعات انجام شده نشان داد مدت زمان طولانی تر در معرض قرار گرفتن نسبت به غلظت ازون موثرتر است.

کاربرد گاز ازون برای کنترل قارچها، باکتری ها و مایکوتوکسین ها

ازون هم به شکل آبی هم گازی کاهش میزان آلودگی میکروبی،باکتریایی،قارچی  و کپک در غلات و فرآورده های غلات را به دنبال دارد.آلودگی هایی مانند:باکتری های کلی فرم،میکروکوکوس،سراریا،آلکالیژنس و…

ازون با اکسیداسیون تدریجی اجزای سلول حیاتی میکروارگانیسم هارا ازبین میبرد.گاز ازون همچنین خاصیت ضد قارچی دارد و می تواند غشای قارچ را تخریب کند.البته بسته به ساختار غشا برخی از گونه های قارچ در مقابل ازون مقاومت بیشتری دارند.گاز ازون باعث کاهش مایکوتوکسین ها شده در حالیکه ازون به شکل آبی میتواند رشد قارچ را کنترل نماید.

مطالعات آزمایشی نشان میدهد اگر مدت زمان در معرض قرار گرفتن و دوز ازون افزایش یابد تعداد میکروارگانیسم ها کم میشود.اما غلظت پایین ازون می تواند مایکوتوکسین ها و گونه های عمده قارچ را درقسمت بیرونی هسته کاهش دهد.البته دما و رطوبت بالا برای ذخیره دانه ها مشکل ساز است چون درجه حرارت بالا باعث افزایش سرعت تجزیه ازون به رادیکالهای آزاد میگردد و همچنین ازون با سرعت بیشتری در آب و محصولات دارای رطوبت زیاد تجزیه میشود.البته تاکید بر این امر وجود دارد که که غلظت های مورد نیاز برای کاهش میزان آفلاتوکسین دانه ها باید بیستر از غلظت مورد نیاز برای جلوگیری از رشد قارچ باشد.

اختلافاتی درباره تاثیر گاز ازون بر کیفیت دانه و محصولات تولید شده وجود دارد،این اختلاف ممکن است ناشی از اختلاف مقدار،مدت زمان در معرض قرار گرفتن و مواد و روش مورد استفاده باشد.اثر مدت زیاد استفاده از ازن(6برابر زمانی که برای ازبین رفتن آفات نیاز است)را بر روی طیف وسیعی از دانه های غذایی بررسی کردند و هیچ تاثیری بر کیفیت تغذیه ای و خصوصیات فرآوری غلات مشاهده نکردند.

مطالعه ای برروی پوست گیری دانه های گندم مرطوب گازدهی شده با ازون انجام شد و نتیجه گیری شد که گازدهی باعث سهولت در پوست گیری گندم میشود.همچنین انرژی مورد نیاز برای آسیاب کردن بطور قابل توجهی بدون اینکه تغییراتی در خصوصیات بیوشیمیایی رخ دهد،کاهش یافت.این نشان از پتانسیل کاربرد ازون برای دانه های غذایی است.