ازون ژنراتور چیست؟

ازون ژنراتور و مفهوم ازون

ازون ژنراتور و این مورد که ازون چیست کاملا به صورت کاربردی در ادامه این مطلب توضیح داده می شود. ازن گازی با چگالی 1/5 برابر اکسیژن که یکی از اشکال آلوتروپ اکسیژن است، گازی سمی و دارای نقطه ‌جوش 112- درجه سانتی‌گراد و بسیار ناپایدار است. این گاز در فاز گازی پایدارتر از حالت مایع است در حالت گازی بی‌رنگ و بی‌بو است و در حالت مایع به‌صورت آبی تیره دیده می‌شود.

غلظت ازن تولیدی:

در صورتی ‌که غلظت ازن تولیدی از مقدار مشخصی پائین‌تر باشد، نه ‌تنها باعث افزایش کیفیت آب نمی‌گردد؛ بلکه به دلیل خوگرفتن میکروارگانیسم‌ها با ازن می‌تواند حتی باعث رشد باکتری‌ها  نیز بشود.

 ظرفیت تولید ازن:

مقدار ازن موردنیاز تابع پارامترهای مختلفی از جمله، دبی گردشی، بار آلودگی آب، آنالیز آب، نوع و ظرفیت دستگاه‌های موجود در مدار تصفیه، روش و محل تزریق ازن و غیره می‌باشد و بایستی برای هر محیط طراحی و محاسبه شود.

سیستم اختلاط گاز ازن با آب:

ازن در حرارت 25 درجه به بالا در آب به‌سختی حل می‌شود و بسیار فرار است. سیستم ازن زنی باید دارای سیستم اختلاط کامل برای حل کردن ازن تولیدشده در آب باشد. در غیر این صورت فقط مقدار ناچیزی از ازن در آب حل می‌شود و مابقی از آب خارج می‌گردد. درنتیجه ازن تولیدشده در بهبود کیفیت آب بی‌تأثیر خواهد بود.

سیستم حذف ازن اضافی:

به ‌طوری‌ که قبلاً اشاره شد، ازن گازی بدبو و بسیار سمی می‌باشد و وجود آن در هوا حتی در غلظت‌های پائین برای تنفس مجاز نمی‌باشد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار حتماً لازم است تا دستگاه ازن زنی دارای سیستم مناسبی برای حذف ازن نامحلول باقیمانده در فاز گازی و جلوگیری از ورود آن به هوا باشد.

برق مصرفی:

بعضی از دستگاه‌های ازن با تکنولوژی‌های قدیمی مصرف برق بالائی دارند که باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌گردند. در هنگام انتخاب ازن ژنراتور بایستی به این موضوع توجه شود .

در نتیجه باید گفت که درحالی‌که استفاده از ازن به‌عنوان مکمل سیستم ضدعفونی آب توصیه می‌شود، عملکرد مطلوب آن مستلزم انتخاب دستگاه مناسب، طراحی، نصب و راه‌اندازی و نگهداری صحیح سیستم ازن زنی می‌باشد، ازاین‌رو تخصص شرکت فروشنده در زمینه طراحی مهندسی سیستم‌های ازن امری ضروری می‌باشد.

در جوامع امروزی باتوجه به مشکلات کلر، ازن به عنوان یک اکسیدکننده قوی جایگزین کلر شده است.

دستگاه ازون ژنراتور

ازن ژنراتور چیست؟

ازن ژنراتور دستگاه تزریق ازن است که به کمک جرقه الکتریکی یا Corona discharge کار می کند. به این صورت که ولتاژ برق با استفاده از ترانسفورماتور ولتاژ بالا افزایش می یابد و در الکترود دستگاه هزاران هزار بار در هر ثانیه تولید رعد و برق های کوچک مینماید که به این روش تبدیل اکسیژن به ازن میگویند.

دستگاه ازن ژنراتور، با یک گاز تغذیه ورودی  که هوا یا اکسیژن خالص است، کار می کند. گاز ورودی ازن ژنراتور می تواند اکسیژن یا هوا باشد.

با توجه به اینکه ازن مولکولی بسیار ناپایدار است باید در محل تولید شود و نمی توان آن را انبار یا ذخیره نمود. لذا باید از یک دستگاه ازن ژنراتور که به عنوان مولد ازن می باشد استفاده کرد.

قیمت دستگاه های ازن ژنراتور:

قیمت دستگاه های ازن ژنراتور به عوامل مختلفی بستگی دارد. امروزه باتوجه به قیمت های بالای دستگاه های ازن ژنراتور خارجی، دستگاه های ازن ژنراتور داخلی با نمونه های خارجی رقابت می کنند.

دستگاه های ازن ژنراتور آردا با تکنولوژی بسیار بالایی ساخته می شوند و نسبت به نمونه های مشابه غلظت بالاتری از ازن را تولید می کنند.

جنس دستگاه مولد ازن:

با توجه به پتانسیل بالای گاز ازن برای ایجاد خوردگی، محفظه مولد ازن بایستی استنلس استیل 316 به بالا باشد. این محفظه باید توانائی تحمل 10 بار فشار را داشته باشد. سیستم‌های ارزان ‌قیمت از محفظه‌های پلاستیکی یا کربن استیل استفاده می‌کنند که دارای طول عمر کوتاه بوده و با ایجاد مشکلات در حین کار باعث زیادشدن هزینه‌های راهبری می‌گردند.

کاربرد ازن ژنراتور:

  1. در تصفیه هوا
  2. بوبری محیط
  3. تصفیه فاضلاب
  4. کاهش COD وBOD
  5. حذف آهن و منگنز
  6. از بین بردن جلبک ها
  7. تصفیه پساب
  8. رنگ بری