تزریق ازن در استخر مجتمع مسکونی آجودانیه

مقدار ازن موردنیاز برای هر استخر تابع پارامترهای مختلفی از جمله حجم استخر، دبی گردشی، سیستم هیدرولیک استخر، بار آلودگی استخر، آنالیز آب استخر، نوع و ظرفیت دستگاه‌های موجود در مدار تصفیه، روش و محل تزریق ازن و … می‌باشد و بایستی برای هر استخر طراحی و محاسبه شود. دستگاه‌های با ظرفیت کمتر از حد موردنیاز مشکلات استخر را کاهش نداده بلکه ممکن است باعث تشدید آن‌ها نیز بشوند. در مقابل در صورت استفاده از دستگاه‌های با ظرفیت بیشتر از اندازه لازم، ازن مازادی که در آب باقی می‌ماند را بایستی قبل از ورود به استخر کاملاً حذف نمود.

ازن به این دلیل که روغن‌ها و دیگر مواد را بسیار سریع‌تر از سیستم‌های کلر اکسید می‌کند از کند شدن سیستم چرخشی و تعویض پی‌درپی فیلترها جلوگیری می‌کند. همچنین در صورت استفاده از فیلتر کربن اکتیو، ازن با اکسید کردن مواد و میکروارگانیسم‌های جذب‌شده روی این فیلترها، عمر مفید این فیلترها را افزایش می‌دهد. درحالی‌که در سیستم‌های ضدعفونی با کلر تعویض فیلتر سریع‌تر و سیستم چرخشی کندتر درنتیجه استخر کثیف‌تر خواهد بود. ازن همچنین به‌عنوان یک میکروفلوکولاسیون، راندمان تصفیه استخر را افزایش می‌دهد که نتیجه آن آبی پاک‌تر، صاف‌تر و شفاف‌تر است.

ازن و UV دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده مؤثری نسبت به کلر و دیگر مواد شیمیایی ضدعفونی‌کننده در استخرهای شنا به‌حساب می‌آیند. ازن یک روش ایمن جهت جلوگیری از تشکیل محصولات ثانویه کلر مثل کلروآمین‌ها و تری هالومتان‌ها می‌باشند.