تاثیر ازن زنی بر حذف و کاهش جلبک ها

تاثیر ازن زنی بر حذف و کاهش جلبک ها

کاهش جلبک به کمک تزریق ازن در این مقاله بررسی می شود. ازن گازی سنگين‌تر از هوا و يكی از اشكال آلوتروپی اكسيژن بوده، در غلظت‌های پايين بی ‌رنگ ولي در غلظت‌های بالا آبی روشن است. در غلظت‌های بسيار كم (حدود چندppm) بوی مشخص تندی دارد و ناپايدار می باشد. اين تركيب يك اكسيد كننده قوی می باشد. حلاليت ازن در آب كمتر از حلاليت كلر بوده و محلول آبی آن نيز ناپايدار مي باشد. اين گاز به صورت مصنوعی به دو طریقه استفاده از لامپ های مخصوص و یا تخلیه الکتریکی درحضور اکسیژن که بر روی دو قطب مثبت و منفی انجام می پذیرد تولید می شود.

خصوصيات ميكروب كشی ازن بيانگر پتانسيل بالای اكسيداسيون آن مي باشد. تحقيقات نشان مي دهد كه گند زدایی توسط ازن حاصل اثر مستقيم آن بر باكتری ها و تجزيه ديواره سلولی باكتری ها مي باشد که به فرايند زوال سلولی معروف است.

با توجه به قدرت بالای گندزدایی ازن در مقايسه با كلر وساير گندزداها، زمان كمتری جهت تكميل فرايند گندزدایی نياز مي باشد.

ازن با توجه به خاصيت اكسيدكنندگی قوي، قادر به از بين بردن انواع جلبک ها مي‌باشد. ازناسيون آب های آلوده شده به جلبک، سبب اكسيداسيون جلبک مي‌شود. ازن همچنين متابوليت ‌هاي محصولات جانبی توليد شده توسط جلبک ها را اكسيد و حذف كرده و در نتيجه باعث حذف طعم و بو خواهد شد.

دستگاه ازن ژنراتور مورد استفاده در اين تحقيق ARDA فرانسوی مدل MHP1H مي باشد. برای توليد ازن توسط دستگاه، ابتدا از هوا استفاده گرديد، اما راندمان ازن توليدی پايين بود، به همين خاطر تصميم گرفته شد که از اکسيژن جهت توليد ازن استفاده گردد.

در مورد نتایج به دست آمده از نمونه های برداشت شده نتايج مربوط به نمونه شماره K3-AL1-CUL در محیط شاهد تعداد 90 کلنی از جنس Chlorella شمارش شد که در غلظت های 0.38 ، 0.75، 1.13، 1.5 میلی گرم در ليتر ازن به ترتیب به 50، 75، 18 و صفر کاهش یافته است. در همين نمونه تعداد کلنی های یافت شده ازجنس Navicula در محیط 0.38 میلی گرم در ليتر ازن 2 عدد به دست آمده است و در محیط های حاوی غلظت های 0.75، 1.13، 1.5، میلی گرم در ليتر ازن به صفر رسيده است.

همچنین در نمونه K3-AL3-CUL در محیط شاهد 52 کلنی از جنس Chlorella یافت شد و با افزودن ازن میزان کلنی ها کاهش یافت، به طوری که در غلظت های 0.63، 1.25، 1.87 و 2.5 میلی گرم در ليتر ازن تعداد کلنی ها به ترتیب به 12، 5 ، صفر و صفر تقلیل یافت. در همين نمونه تعداد کلنی های یافت شده ازجنس Navicula در محیط شاهد 29 و در 0.63 میلی گرم در ليتر ازن 2 عدد به دست آمده است. در حالی که در محیط های حاوی غلظت های 1.25، 1.87 و 2.5 میلی گرم در ليتر ازن به صفر رسيده است.

در جداول زير تعداد جمعيت های رشد يافته از هر جنس در غلظت های مختلف ازن (هر جمعيت حاصل رشد و تقسيم يک فرد زنده و فعال می باشد) مشخص شده اند.

در مجموع نتايج نشان می دهند با افزايش غلظت ازن ميزان کلنی های جلبکی کاهش مي يابد و بنابراين ازن در حذف جلبک ها بسيار موثر می باشد و حداکثر با غلظت 3 ميلي گرم بر ليتر جلبکی در محيط باقی نمی ماند.