آب آشامیدنی:

آب ازن دار باعث افزایش سطح تولید در مزارع پرورش مرغ، و دامداری ها می شود. در نتیجه با استفاده از این تکنولوژی، صاحبان این صنعت، منافع مالی آن را در سود نهایی خود خواهند دید. ( مجله اخبار مهندسی Engineering News).

استفاده از ازن در دامپروری و مرغداری

اگر حیوانات شما از رشد کم، تولید مثل پائین، بیماری مداوم رنج می برند و تولید شیر آنها کم می باشد، می تواند دلیل آن آب باشد. گاهی کیفیت پائین آب می تواند سبب بروز یا تشدید این مشکلات شود. گاوها در روز نیاز به 35 تا 50 گالن آب برای نوشیدن دارند. اگر گاوها طعم و مزه آب را دوست نداشته باشند به انداره کافی آب نمی نوشند در نتیجه تولید شیر آنها کم می شود.  انواع آلودگی های موجود در آب می تواند باعث تغییر طعم و مزه آب گردد.

ازن موجود در آب آشامیدنی می تواند مواد و آلاینده ها را اکسید کرده و در نتیجه باعث حذف آلاینده ها از آن گردد.

حیوانات اهلی در مورد آبی که می نوشند حساس هستند. حذف مزه های ناخوشایند و افزایش رایحه در آب آشامیدنی مصرف شده توسط گاو شیری می تواند باعث افزایش تولید شیر گردد. ( مجله اخبار مهندسی Engineering News).

پیشگیری از ورم پستان:

کاهش استرس و کنترل بیماری های عفونی نه تنها می تواند به کاهش اثرات محیطی کمک کند بلکه ممکن است منجر به تولید سطوح بالاتر شیر گردد. کاهش باکتری باعث پیشگیری از ورم پستان در نتتیجه تولید شیر با کیفیت بالا می‍گردد.

استفاده از آب ازن دار برای شستن پستان در سالن شیردوشی و شستن کف سالن ها به عنوان جایگزین مواد ضدعفونی دیگر باعث کاهش باکتری ها می گردد. همچنین افزودن گاز ازن به انبارکاه، جو و شستشوی کف و غیره نیز یک حمله مستمری علیه باکتری ها را فراهم می کند.

ضدعفونی تجهیـزات:

از گاز ازن برای شست و شوی دستگاه‌های شیردوش و ضدعفونی سطوح، کف سالن‌ها، بطری‌ها و تانکرهای حمل فرآورده‌های لبنی در دامداری‌ها می‌توان استفاده نمود. ازن با از بین بردن میکروارگانیسم‌ها در این بخش‌ها موجب استریل شدن تجهیزات و محیط فارم‌ها می‌شود.

ضدعفونی تجهیزات در دامداری

ازن به عنوان یک ضدعفونی کننده:

تولید شیر با کیفیت خوب شروع می شود اما شیوه های غیر بهداشتی، کثیف بودن گاو و تجهیزات می تواند منجر به نفوذ باکتری‍ها به مراحل بالاتر( مخزن نگهداری شیر فله ) گردد. جایگزین مواد پاک کننده با مواد دوست دار محیط زیست شرایط مطلوب تری را برای صنایع غذایی و لبنی بوجود می آورد.

ازن یک عامل اکسید کننده قوی است که به شدت باکتری‍ها، پاتوژن‍ها و ویروس‍ها را از بین می برد.

برای جلوگیری از بروز مشکلات و بیماری تمام پستان و عقب پاها باید قبل از شیر دوشی با آب Ozonated شسته شود. همچنین برای شستشوی تمام تجهیزات شیردوشی مطابق با اصول بهداشتی از آب ازنه استفاده می شود که باعث کاهش آلودگی شیر میگردد.

مورد دیگری که می‍توان از آب Ozonated استفاده کرد برای شست و شوی دستگاه‌های شیردوش و ضدعفونی سطوح، کف سالن‌ها، بطری‌ها و تانکرهای حمل فرآورده‌های لبنی در دامداری‌ها می‌توان می‌باشد ازن با از بین بردن میکروارگانیسم‌ها در این بخش‌ها موجب استریل شدن تجهیزات و محیط فارم‌ها می‌شود.

ازن در هوا:  

ازن را می توان در مقیاس بسیار کم به هوای درون انبار ها اضافه کرد که این عمل نتایج خوبی خواهد داشت.

1- باعث از بین رفتن بوی کود در انبار ها می شود.

2- باعث نابودی سالمونلا و بسیاری از باکتری ها می شود.

در یک نمونه هنگامی که ازن در انبار‍های خوک به هوا اضافه ‍گردید باعث از بین رفتن مگس ها و باکتری ها شد در نتیجه بیماری کاهش یافته و میزان مرگ و میر پائین آمد.

آب ازن زده:

باکتری‍های موجود در آب آشامیدنی می‍تواند منجر به بیماری گردد. در سطح بالا حتی باکتری ها هم می‍توانند برای گاو استرس داشته باشند که بر روی تولید شیر اثرات منفی می‍گذارد.

ضدعفونی آب آشامیدنی با ازن در مزارع مرغ و خوک باعث کاهش مرگ و میر می‍گردد، و می‍توان نتیجه گرفت که همین منطق نیز در گاوداری ها صادق است.