عوامل موثر در قیمت و خرید ازن ژنراتور

در تعیین قیمت ازن ژنراتور، استفاده از مواد اولیه با کیفیت مناسب در دستگاه ازن ساز و همچنین  پیش بینی تمام تجهیزات مورد نیاز جهت استفاده بهینه از دستگاه ازن ساز، بسیار تاثیر‌گذار است و استفاده از ازن در سیستم های مختلف نیازمند شناخت کامل فرآیند و در نظرگرفتن مسائل بهره برداری در استفاده مداوم از ازن ژنراتور خریداری‌شده می‌باشد.

به بیان دیگر  ممکن است به دلیل پیش‌بینی نشدن موارد مورد نیاز در نصب و نگهداشت دستگاه ازن ساز و دلایلی که باعث خرابی دستگاه ازن ساز می‌شود، دستگاه ازن ساز خریداری شده نتواند انتظارات خریدار را به طور کامل برآورده نماید.

به همین دلیل قیمت دستگاه ازن‌ژنراتور می‌باید با در نظر گرفتن تمامی تجهیزات مورد نیاز برای استفاده مداوم از ازن ساز می‌باشد. شرکت آردا در ارائه پیشنهاد قیمت، تمامی تجهیزات نصب و تجهیزات مورد نیاز جهت بهره‌برداری مناسب در دستگاه را به مشتریان خود تقدیم می‌نماید.

مهمترین مسائلی که در قیمت ازن ساز و سیستم تصفیه توسط ازن می‌باید پیش‌بینی شود به شرح زیر می‌باشد:

  • استفاده از مواد اولیه مرغوب در ساخت قسمتهای مختلف ازن‌ ساز. به عنوان مثال جنس دی الکتریک مورد استفاده در راکتور تولید ازن در قیمت ازن ساز بسیار تاثیر گذار است و چنانچه دی الکتریک راکتور تولید ازن از مواد نامرغوب تهیه شود و یا یکپارچگی لازم در جنس آن موجود نباشد، در مدت بسیار کمی توان تولید ازن در راکتور کاهش یافته و یا از بین خواهد رفت. دی الکتریک مورد استفاده در ازن ساز های آردا از کوارتز خالص و با حساسیت بسیار بالا انتخاب می‌شود که توان حرارتی آن در مقایسه با سایر دی‌الکتریکهای مورد استفاده بسیار بالاتر می‌باشد. ( مقاومت حرارتی دی الکتریک ازن ساز های آردا حدود 1000 درجه سانتی گراد می‌باشد که در مقایسه با سایر دی الکتریک ها (حدود 600 درجه سانتی گراد) بسیار بالاتر می‌باشد.
  • استفاده از سیم مسی با قطر مناسب در تولید مولد های‌ولتاژ ازن ژنراتور

قدرت بالا و امکان کارکرد مداوم ترانس های‌ولتاژ در تولید اوزون با سیستم کرونا که متداول‌ترین سیستم تولید ازن در مقیاس‌های صنعتی‌ می‌باشد بسیار مهم است. در نتیجه استفاده از مواد رسانای مرغوب ( مس خالص با عایق قابل قبول) باعث تفاوت قیمت بین ازن سازهای مختلف و تفاوت کارایی و قیمت در ازن ژنراتور می‌شود. ترانس‌های تولیدی شرکت آردا با سیم مسی خالص و با قطر مناسب طراحی و ساخته می شود که باعث امکان کارکرد دایمی در ازن ژنراتورهای آردا می‌باشد. در حالیکه در ازن ژنراتور های نامرغوب موجود در بازار ، از ترانس هایی استفاده می‌شود که در صورت کارکرد مداوم بیش از چند ساعت، عایق سیم مسی ترانس ازن ساز از بین رفته و راندمان دستگاه کاهش می‌یابد.

  • استفاده از شکل مناسب ترانس ازن ژنراتور و عایق بندی مناسب ازن ساز

طراحی مقدار ولتاژ تولیدی جهت تولید اوزون و جلوگیری از هدررفت انرژی در ازن ژنراتورها وابستگی زیادی به آزادی عمل در انتخاب متریال اولیه و دانش تولید اوزون توسط اجزای مختلف سیستم ازن‌ژنراتور می‌باشد. چنانچه مولد جرقه تولید اوزون دقیقا بر اساس نیاز  برقی راکتور تولید اوزون طراحی و ساخته نشود، باعث هدر رفت انرژی و افزایش حرارت ازن ژنراتور و در نتیجه خرابی دستگاه ازن ژنراتور می‌شود. لذا امکان کاهش قیمت ازن ساز با برونسپاری و یا واردات قسمتهای مختلف ازن ژنراتور ممکن می‌باشد ولیکن در صورت تامین قطعات مختلف دستگاه ازن ژنراتور از تامین کنندگان مختلف، احتمال خرابی اوزون ساز افزایش یافته و در اکثر مواقع راندمان دستگاه ازن ساز کاهش می‌یابد.

ترانس ازن ژنراتور

ترانس های ولتاژ شرکت آردا

شکل 1 :ترانس ازن ژنراتور

  • استفاده از هسته فریت مناسب و توپولوژی مناسب ترانس ازن ساز

خاصیت مغناطیسی مناسب در تولید اوزون بسیار مهم بوده و استفاده از ترانس و هسته فریت خالص در راندمان تولید اوزون و قیمت دستگاه ازن ساز بسیار مهم می‌باشد. ازن ژنراتورهای آردا با استفاده از فریت خالص وارداتی و مرغوب ساخته می‌شوند که در قیمت نهایی ازن سازهای تولید آردا نسبت به سایر رقبا تاثیر‌گذار می‌باشد.

هسته فریت ازون ساز

هسته فریت مورد استفاده در ازن سازهای آردا

هسته فریت اوزون ساز

هسته فریت اوزون ژنراتور

شکل 2:هسته فریت ازن ساز

  • طراحی مهندسی مدار ازن ژنراتور و هماهنگی و یکپارچگی قسمت‌های مختلف تولید فرکانس تولید ازن

طراحی مقدار ولتاژ تولیدی جهت تولید اوزون و جلوگیری از هدررفت انرژی در ازن ژنراتورها وابستگی زیادی به آزادی عمل در انتخاب متریال اولیه و دانش تولید اوزون توسط اجزای مختلف سیستم ازن‌ژنراتور می‌باشد. چنانچه مولد جرقه تولید اوزون دقیقا بر اساس نیاز  برقی راکتور تولید اوزون طراحی و ساخته نشود، باعث هدر رفت انرژی و افزایش حرارت ازن ژنراتور و در نتیجه خرابی دستگاه ازن ژنراتور می‌شود. لذا امکان کاهش قیمت ازن ساز با برونسپاری و یا واردات قسمتهای مختلف ازن ژنراتور ممکن می‌باشد ولیکن در صورت تامین قطعات مختلف دستگاه ازن ژنراتور از تامین کنندگان مختلف، احتمال خرابی اوزون ساز افزایش یافته و در اکثر مواقع راندمان دستگاه ازن ساز کاهش می‌یابد.

  • برآورد دقیق مقدار اوزون مورد نیاز در قیمت ازن ساز

مقدار اوزون مورد نیاز در هر فرآیند تصفیه یا اکسیداسیون، بستگی به مقدار مواد اکسید شونده و  روش تزریق در دسترس دارد. معمولا برآورد COD آزمایشگاهی برای تخمین ازن مورد نیاز استفاده می‌شود که تجربه طراح در شناخت فرآیند و طراحی نحوه حذف و امکان حذف ترکیبات در حضور ازن، بسیار موثر و حیاتی می‌باشد.

برای مثال برای حذف آهن و منگنز، مقدار ازن مورد نیاز به شرح زیر می‌باشد و دستگاه ازن ژنراتور مورد استفاده می‌بایست قابلیت تولید اوزون با حداقل 3 درصد وزنی را داشته باشد و نحوه تزریق ازن در این مورد بسیار مهم می‌باشد. همچنین بررسی تاثیر مواد شیمیایی مداخله گر در این واکنشها توسط طراح فرایند ازن زنی جهت حذف آهن و منگنز بسیار مهم می‌باشد.

شرکت آردا با بیش از 15 سال تجربه در طراحی فرآیندهای ازناسیون و استفاده از تجربه روز دنیا در طراحی دستگاه‌های ازن ساز و با بهره‌گیری از کارشناسان خبره در زمینه طراحی فرآیندهای ازون زنی، فرمهایی طراحی کرده و در سایت خود به آدرس ardacompany.ir   و در منو فرمها بارگذاری نموده است که با بررسی اطلاعات آن طراح امکان برآورد دقیق مقدار اوزون و انتخاب از ساز مناسب را دارد. فرم برآورد ازن برای استخرهای شنا در آدرس اطلاعات تزریق ازن در استخرهای شنا موجود است. همچنین برآورد ازن برای بوبری تصفیه خانه فاضلاب در آدرس درخواست مشاوره بوبری و اصلاح تصفیه خانه فاضلاب صنعتی آورده شده است.

واضح است که تخمین کم یا زیاد مقدار ازون مورد نیاز، باعث اتلاف هزینه و در نتیجه افزایش قیمت ازن ژنراتور می‌شود.

  • طراحی سیستم نصب دستگاه اوزون ساز

در قیمت ازن ساز، هزینه های بهره برداری یا OPEX نقشی مهم و برابر با هزینه های اولیه یا CAPEX داشته و می‌بایست در مورد سیستم انتقال جرم، راه حلی کارآمد و به صرفه از نظر انرژی انتخاب کرد. همچنین در  سیستم نصب ازن ژنراتور و برای انحلال بهتر اوزون در آب بسیار مهم است  که بتوان حجم گاز را پایین نگه داشت و در نتیجه هزینه بوستر پمپ و انژکتور را به حداقل رساند.

برای استفاده از سیستم ازن ژنراتور از یکی از روشهای انحلال به شکل زیر استفاده می‌شود:

  • انژکتور ونتوری
  • دیفیوزر های گنبدی (پخش کننده های حباب)
  • میکسرهای استاتیک

فرآیند انحلال ازون در آب با به حداکثر رساندن سطح بین گاز و آب بهینه می شود. به عبارت دیگر، با توجه به حجم معین، حباب های گاز بسیار کوچک سطح بزرگتری نسبت به یک حباب بزرگ دارند. این بدان معنی است که حباب های کوچک گاز بهتر حل می شوند.

به حداکثر رساندن سطح تماس ملکول ازن تنها تا زمانی که  مقدار ازون در آب به حد اشباع برسد قادر به حل کردن ازن است. اگر نیاز به حل بیشتر ازن  وجود داشته باشد، حد اشباع را می توان با افزایش فشار بیشتر کرد. فشار سیستم انحلال باید کمتر از فشار تخلیه مولد ازن باشد تا جریان در جهت درست حرکت کند. شکل زیر چرخه تبدیل ازن را در سیستم های استفاده از ازن ژنراتور نمایش می‌دهد:

شرکت آردا با دانش فنی و شناخت انواع روشهای انحلال ازن در آب، بهترین روش استفاده از اوزون ژنراتور را پیشنهاد داده و در نتیجه قیمت ازن ژنراتور مناسب تری ارائه خواهد داد.

  • در نظرگرفتن موارد بهره‌برداری اوزون ژنراتور و قیمت تجهیزات جانبی ازن ساز

جلوگیری از امکان برگشت آب به سیستم ازن، استفاده از تجهیزات انحلال اوزون به صورت مناسب و امکان صدور هشدارهای مناسب درصورت نیاز به تعمیرات در استفاده از ازن ساز بسیار مهم می‌باشد. در خصوص میزان اثربخشی  اوزون و تنظیم مقدار آن، موارد زیر می بایست مد نظر قرار گیرند:

بیشترین اثربخشی اوزون برای ضدعفونی و اکسید کنندگی فلزات محلول در آب، در pH بین 6.0 تا 7.5 است. در pH حدودی 8.0، مقدار ازون بیشتری برای اثربخشی مطلوب مورد نیاز خواهد بود. در مقادیر pH بالای 8.5، میزان خاصیت ضدعفونی کنندگی ازون بسیار کاهش خواهد یافت.

همچنین هر چه دمای آب بالاتر باشد، خاصیت ضدعفونی کنندگی و اکسید کنندگی فلزات محلول توسط ازون کاهش می یابد.  اگر دمای آب بیشتر از 35 درجه سانتیگراد باشد، مقدار ازون و همچنین مدت زمان تماس مورد نیاز نیز بیشتر خواهد بود.

شرکت آردا با طراحی و ساخت تجهیزات جانبی تولید ازن نظیر ونتوری تزریق ازن، شیر یکطرفه برگشت مقاوم در برابر ازون و واتر ترپ سیستمهای تزریق ازن، کمک زیادی به استفاده کنندگان از ازن ژنراتور در ایران نموده است.

  • رعایت موارد مورد نیاز جهت جلوگیری از هدر رفت ازن تولید شده و واکنش مناسب ازن طبق طراحی

در هر فرآیند تصفیه به کمک ازن ژنراتور، موارد محیطی تاثیر گذار در فرآیند ازناسیون می‌بایست توسط طراح بررسی و به‌کارگیری شود. به عنوان مثال پارامترهای زیر در تصفیه آب استخر به وسیله اوزون بسیار تاثیر گذار است و در نظر گرفتن آن توسط طراح از اهمیت بالایی برخوردار است و اهمیت بالایی در طراحی مقدار ازن مورد نیاز در فرآیند تصفیه دارد:

  • میزان تابش نور خورشید
  • تعداد شناگر ها
  • میزان آلودگی شناگر ها در بدو ورود به استخر
  • میزان آلودگی ورودی از محیط به استخر
  • دمای آب استخر
  • نوع پاشش یا بازگشت آب پس از تصفیه به استخر

لذا در این موارد، اینکه از ونتوری برای تزریق ازن استفاده شود و یا از دیفیوزر و یا اینکه اوزون از کدام قسمت استخر به آب تزریق شود در نتیجه نهایی تاثیر گذار می‌باشد. نحوه اندازه گیری ازن در آب در آدرس زیر آورده شده است. نحوه اندازه گیری ازن در آب

شرکت آردا مفتخر است که  ازن ژنراتور های آردا در تعداد زیادی از استخرهای کشور مشغول به کار بوده و مشکلات بهداشتی آب بسیاری از استخر ها را برطرف کرده است.

  • تاثیر تولید تمامی قطعات مورد نیاز در قیمت دستگاه

همواره بحث سرویس و خدمات پس از فروش یکی از مهمترین دغدغه های کاربران بوده و با توجه به اینکه تولید کلیه قطعات به کار رفته در ازن ژنراتورهای آردا شامل رآکتور تولید اوزون، مدار تولید فرکانس، ترانس مولد ولتاژ بالا در داخل شرکت صورت می‌گیرد، امکان تامین کلیه قطعات ازن ساز و ارائه خدمات برای این شرکت فراهم می‌باشد. بدیهی است در ازن ژنراتورهایی که تولید کلیه قطعات اصلی مولد ازن در داخل کشور صورت نمی‌پذیرد، امکان ارائه خدمات پس از فروش با قیمت مناسب ناممکن می‌باشد.

  • تاثیر گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه ازن ساز در قیمت ازن ژنراتور

نحوه گارانتی ازن ژنراتور و خدمات پس از فروش و کیفیت ارائه آن از جمله مباحثی است که به اندازه انتخاب یک ازن ساز خوب اهمیت دارد. سرعت تعمیر، پوشش قطعات تحت ضمانت، برخورد با مشتری  مورد توجه شرکت آردا بوده است و جزو یکی از مواردی است که در تاییدیه ایزوی شرکت آردا از مرجع شرکت IMQ ایتالیا ذکر شده است و کلیه مراحل اداری آن در شرکت آردا طراحی و پیگیری می‌شود.

همواره بحث سرویس و خدمات پس از فروش یکی از مهمترین دغدغه های کاربران بوده و با توجه به اینکه تولید کلیه قطعات به کار رفته در ازن ژنراتورهای آردا شامل رآکتور تولید اوزون، مدار تولید فرکانس، ترانس مولد ولتاژ بالا در داخل شرکت صورت می‌گیرد، امکان تامین کلیه قطعات ازن ساز و ارائه خدمات برای این شرکت فراهم می‌باشد.

نکته پایانی

مطالب فوق درباره قیمت ازن ژنراتور و انتخاب دستگاه را میتوان چنین خلاصه نمود که هنگام انتخاب یک ژنراتور ازن، مهمتر از قیمت این است که به هزینه سیستم کامل توجه کنید، نه تنها  قیمت ژنراتور ازن. مثلا اگر ژنراتور ازنی  را انتخاب کنید که ازن را با غلظت کمتر تولید کند، هزینه تجهیزات و تولید اکسیژن غیرضروری بالا خواهد بود و یا اگر راندمان حرارتی ازن ژنراتور کم باشد هزینه خنک کاری در طول زمان بهره برداری از ازن ساز بسیار بالا خواهد بود.

لذا با وجود اینکه قیمت نهایی دستگاه ازن ژنراتور، به عنوان یکی از مهمترین موارد انتخاب تامین کننده مطرح می‌باشد، به طور کلی قیمت ازن‌ساز و مقایسه قیمت ازن‌ژنراتورها صرفا بر اساس ارزش ریالی توصیه نمی‌شود و می‌بایست کیفیت قطعات مورد استفاده در ازن ساز و سابقه شرکت تامین کننده ازن ژنراتور و نظر مشتریان سابق و نحوه گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش، نیز میبایست در ارزیابی شرکت تامین کننده ازن‌ژنراتور مد نظر قرار بگیرد.

همچنین شرکت آردا میتواند جهیزات تکمیلی استفاده از ازن ژنراتور در سایتهای زیر را برای مشتریان خود تهیه نماید:

1- https://www.bmt-berlin.de – Home

2- سایت شرکت لینتک

3-  ازن متر آنلاین

I am not rich enough to buy cheap things!

صفحات مرتبط: ازن ساز، تصفیه آب،مزایای ازن سازهای آردا، ازن ژنراتور